Riblje ulje PDF Print E-mail
Zdrava ishrana
Wednesday, 03 September 2008 16:03
Istraživači odavno ispituju postoji li i kakva je veza između prehrane i bolesti srca i krvnih žila. Bang Dyuberg i suradnici uočili su da eskimsko stanovništvo zapadnog dijela Grenlanad jedva poznaje ove bolesti i da je njihova prehrana izuzetno bogata ribom i plodovima mora. To znači da njihova prehrana ne sadrži mnogougljikohidrata, ali je u njoj prisutno relativno mnogo bjelančevina i masti. Iako i društva koja žive u razvijenoj civilizaciji također imaju prehranu bogatu bjelančevinama i mastima njihovo zdravlje ipak prvenstveno ugrožavaju srčana oboljenja.

Kako se ovo može objasniti? Razlika je upravo u tome što se u prhrani Eskima nalazi velika količina bjelančevina i masti ribljeg porijekla, a u njima nezasićene masne kiseline dugog lanca, tzv. masne kiseline omega-3. U prehrani stanovništva Grenlanda nalazi se tri puta više nezasićenih masnih kiselina nego u Danskoj. Među Eskimima učestalost srčanog infarkta je oko 400 puta rjeđe nego u suvremenim društvima.

Esencijalne masne kiseline su za organizam važne jer su osnovna tvar za stvaranje humoralnih čimbenika iz grupe prostaglandina. Prostaglandini su, uz ostalo, važni regulatoricirkulacije, imuniteta, metabolizma masti idr. Snižavaju povišenu razinu kolesterola i triglicerida, sprečavaju slepljivanje krvnih pločica i stvaranje ugrušaka te time smanjuju rizik od začepljenja krvnih žila i nastanka srčanog infarkta.Obzirom da smanjuju viskozitet krvi, poboljšavaju njezinu cirkulaciju (reološka) svojstva, što značajno poboljšava protok krvi, a time i opskrbu tkiva kisikom.

Posebno zanimljiva veza otkrivena je kod dijabetičara. Poznato je da kod dijabetičara rizik od bolesti srca i krvnih žila pet puta veći od uobičajenog. Kod Eskima se, imajući u vidu njihovu tradicionalnu prhranu, uočava niska razina masnoća u krvi i normalna tolerancija na glukozu. Međutim ako Eskimi prijeđu na na potrošnju hrane s visokim sadržajem ugljikohidrata koja je uobičajena na zapadu, onda će se i kod njih povisiti razina kolesterola i triglicerida u krvi, tolerancija glukoze će se smanjiti.

Prema rezultatima istraživanja koje je proveo američki znanstvenik dr. David P. Rose, uzimanjem masnih kiselina omega-3 smanjuje se mogućnost nastanka raka pluća te sprečava nastanak raka debelog crijeva. Prema rezultatima istraživanja objavljenog 1994. u uglednom medicinskom časopisu New England Journal of Medicine, oni pušači koji često jedu riblje meso mnogo rijeđe obolijevaju od emfizema pluća, odnosno od bronhitisa. Zaključeno je da kod osoba koje jedu ribu rizik od bronhitisa manji za trećinu, a rizik od emfitma pluća za dvije trećine.

Esencijalne masne kiseline, odnosno neki od prostglandina i prostaciklin koji su iz njih nastali, osim poboljšanja cirkulacije povoljno djeluju na organizam i na druge načine. Oni ublažavaju upale i zato je njihova primjena blagotvorna u tretmanu kroničnih upala (npr. reuma). Prema iskustvima, nakon višemjesečnog uzimanja znatno se smanjuje jutarnja ukočenost i bolovi u zglobovima.

Ove tvari mobiliziraju imunitet, pa je zato odbranbena sposobnost prema infekcijama kod onih koji ih redovito uzimaju mnogo veća. Pošto je za funkcioniranje živčanog sustava potrebna velika količina nezasićenih masnih kiselina, njihova primjena može dovesti do poboljšanja i u slučaju oboljenja živčanog sustava (npr. multiple skleroze). Pored toga, nezasićene masne kiseline štite kožu i čine je ljepšom.

PAŽNJA!

Nezasićene masne kiseline posebno su osjetljive na štetno djelovanje slobodih radikalai u tom procesu mogu i same postati štetne, pa se zato, onima koji u većim količinama uzimaju nezasićene masne kiseline omega-3, kao dopuna preporučuju antioksidansi.